
 1 

Contested media environments in South Africa: developments in regard to the making of 
communications policy since 1994. 
(draft, not for publication or citation) 
 
Paper for “After Apartheid Conference”, 11th-12th of August, 2006, Cape Town 
 
By Guy Berger (G.Berger@ru.ac.za)  
 
Abstract: 
 
Political transition in South Africa has seen ongoing contestation around communications 
policy and law, even as government has reduced the opportunities for participation and 
systematically sought greater control over the communications environment. Indeed, it is 
at one level arguably these control attempts that have elicited responses. At another level, 
the contestation is a function of the “policy” of “managed liberalisation” that informs 
government interventions. Meanwhile, although broadbased participation around policy 
has over time taken second place to elite pluralism, there remains a vibrant diversity of 
actors. This is especially in regard to governmental control of broadcasting. Even 
predating the dawn of democracy in South Africa, the field of public broadcasting in 
particular has been a terrain of ongoing, although changing, ideological and policy 
contestation involving government, parliament, businesses, media practitioners, the 
regulator and civil society NGOs. This has been evident in regard to SABC’s business 
model, its editorial policies and its relicensing. The absence of new policy framework to 
deal with convergence in the communications field, with its implications for the 
independence of the regulator, could presage continuing contestation. In short, the 
democratic media environment – in contrast to its monopolised character under apartheid 
– is a dynamic policy space reflecting numerous interests at play.  
 
1. Introduction: 
 
Politics dominated media under apartheid; money is what has come to matter at the 
threshold of South Africa’s second decade of democracy, including even in public 
broadcasting (see Fourie, nd; Netshitenzhe, 2004; Wasserman, 2004). This does not mean 
an absence of policy and politics, however: the commercialisation of the country’s media, 
and especially broadcasting, is a function of specific policies and laws, and their practical 
effect, and of contestation around these. the market rules in South African media does not 
mean the absence of political choices and contestations. The market dispensation also 
does not automatically exclude violations of media freedom (nor corporatist collaboration 
between media and government of a propagandistic nature).   
 
Against this backdrop, this paper tracks the major changes in South African media policy 
making and law, since the ending of apartheid. This environment is what sets the 
parameters of media’s shape and role, especially in broadcasting. The policy and legal 
dimension is a broader matter than cases of specific departures from media freedom 
and/or the maintenance of independence from government over the past 12 years. In 
general, such violations and interventions by government may often constitute a practical 



 2 

pattern which can be much more significant than any formal policy or law in existence. 
For example, there may be an implicit or de facto policy at work when the public 
broadcaster does live coverage of the ANC election launch but not of other parties (as 
happened in 2005). Likewise, when a reporting team is dispatched when the Minister of 
Health calls SABC to attend a press conference (as also happened in 2005). The focus of 
this paper, however, is precisely on the realm of policy-making and law in South Africa 
because this arena goes far beyond the symbolic into substantive shaping of the overall 
media landscape. Thus, much as practical incidents around media freedom and 
independence are important, South Africa does indeed have a meaningful “deep 
structure” of policy-making and law, and this environment impacts profoundly on the 
logic of the country’s media, and especially the SABC, and in both political and 
economic terms.  

This paper assesses this post-apartheid media environment from the point of view of the 
nature of “negotiated liberalisation” in cases of political transition, which is a perspective 
adopted by Horwitz (2001). This focuses on the extent to which South Africa has evolved 
a “progressive” media policy environment with participatory and deliberative democratic 
stakeholder politics, or whether there is an evolution towards a top-down, state-directed 
liberalisation in the interests of those classes that benefit from globalisation rather than 
the broader society. Horwitz overall describes the 1990s experience in terms of the 
grassroots and participative trajectory, which he says “derived less from any unvarnished 
ANC commitment to participatory democracy than to the strength of a strong political 
culture of ‘consultation and transparency’ linked to the practices of the trade unions and 
the township civic organizations during the internal insurrection of the 1980s”. (It can be 
noted, however, that Horwitz (1997) also noted what he called “the triumph of electoral 
over participatory democracy” in regard to telecoms).   

Commentators like Harber (2006) see more recent history as evidencing much less 
participative character. He writes: “Every few years, it seems, the mandarins of 
communication make a bid to take power away from the broadcasting regulator, [the 
Independent Communications Authority of South Africa – GB], Icasa. The pattern has 
been regular: they table a new Bill that lessens Icasa’s independence, every industry 
player goes to parliament and unanimously and unequivocally warns that this is 
unconstitutional, damaging to our broadcasting industry and against everything we are 
preaching to the region, the continent and the world about the need for independent 
regulation.”  

Implicit in all this is how transitional South Africa lends itself to being analysed. If it is 
not appropriately assessed in terms of mass participation, what are the alternative 
frameworks? One is the classic liberal paradigm of a predictably control-seeking 
government (anti-democratic) that inexorably moves towards suppression of an 
independent media (pro-democratic). Another alternative is a liberal pluralist paradigm 
that recognises that the interests and issues at play are more diverse than the classic 
liberal paradigm would suggest.  This paper’s analysis suggests that a liberal pluralist 
assessment is more appropriate than a liberal one.  



 3 

The narrative begins by sketching the situation prior to 1994, and goes on to assess the 
changes since then, largely through a periodisation linked to different Ministers of 
Communication holding office. The political and legislative media environment in 
general is examined, with special attention to various significant moments of 
contestation.    
 
2. The apartheid media landscape 
 
Apartheid underwent several phases during its existence, and it is hard to generalise about 
the state of the media environment over this entire period. However, at least as regards 
the years preceding the 1994 first democratic elections, some specific characteristics can 
be noted.  
 
In legal terms, the strict controls of the 1970s and especially the 1980s State of 
Emergency years had come to an end. SABC’s status changed with a new board being 
appointed. There was also legislation in 1993 that inaugurated an independent regulator, 
the Independent Broadcasting Authority (IBA 1993). These elements have continued, 
contested, through the post-apartheid era. 
 
As regards economics, the vast majority of broadcast media was commercialised, with 
the SABC also financed largely through advertising. These aspects, inherited from the 
apartheid past, have also persisted in the media environment - and been the subject of 
controversy.  
 
What has changed has been policy on state power in regard to the structure of the 
broadcasting market. Previously, there had been limited competition in broadcasting 
(aside from M-Net, Capital Radio, 702 and Bophutatswana broadcasting), which meant a 
political monopoly of the airwaves that was on the terms of the apartheid government’s 
interests. In sum, broadcast media in the early 90s came out of a context that was more 
politicised than commercialised, in terms of its character.  
 
In 1990, almost all major print media (privately-owned) was in the hands of white capital. 
Afrikaans-language media companies received an indirect state subsidy from government 
through printing contracts such as for the telephone directory. The major groups owned 
subscription broadcaster M-Net. The structure of the industry began to change shortly 
before the new era dawned, when Argus sold the Sowetan to black-owned NAIL, and 
foreign investor Independent Newspapers purchased the Argus company. Such changes, 
however, did not do much to address the structural exclusion of black (or diverse class) 
owners from holding media assets. 
 
The pre-democracy mediascape included an “alternative press” that was on gradual 
decline from its heyday of anti-apartheid activity during the 1980s. This reflected the 
slow “normalisation” of South Africa which reduced the “franchise” of this sector on 
covering black-led politics, at the same time as diminishing the interest of audiences in a 
diet of unadulterated political content.  
 



 4 

The ANC in 1992 specified a media policy that included a dose of neo-liberalism which 
stood uneasily with a certain tendency and tradition both within the exiled elements of the 
organisation and its internal allies as well. This character in effect conceded, in the wake 
of the collapse of Eastern European socialism, that pluralism was essential to democracy. 
The notion of state-controlled media, or of people’s media (with the fringe alternative 
press emerging as the new mainstream), was put on the back-burner. But there were some 
participatory thrusts still present – the policy promoted access for all to media, and access 
to information. It further specified that media freedom needed to be complemented by 
conscious effort to ensure that debate was not limited to an elite.  
 
Most these characteristics in the media landscape became issues of debate as the post-
apartheid era unfolded.  
 
3. Early contestation: 
 
As Horwitz (2001a, 2001b) has tracked, the communications landscape that emerged 
post-apartheid had its roots in the contestations around broadcast media policy that began 
several years earlier (see also Tleane and Duncan, 2003:57; Minnie 2000). To summarise 
here, a confluence of three forces – with diverse traditions – saw strong debate resulting 
in parameters being agreed ahead of the actual transfer of power. In simplified form, one 
can identify the commandist/statist traditions in the long-exiled ANC; the community-
based roots of internal resistance groups; and in the National Party, a new-found penchant 
for a business sector that would be free from political interference. The most significant 
agreement reached in the contest between these traditions was to take broadcasting out of 
the political power stakes altogether. This reflected the realisation of the then ruling 
National Party that media pluralism and independence would work in its interests in the 
medium term and that a trajectory in this direction needed to be set up in advance of the 
elections (in which it would likely lose power). On the part of the ANC – also influenced 
by groups oriented to civil society and “alternative press” – there was a need to wrest 
broadcasting away from the ambit of the National Party in the build-up to elections, and 
the acknowledgement that a state-controlled model was not in the interests of a genuine 
democratisation programme.  
 
This historic compromise, which evolved through a range of encounters in diverse fora, 
took broadcasting out of the realm of political control (at least temporarily). It also led 
after the elections to the reform of government communications services and the 
dropping of the ANC of aspirations to start a supportive newspaper and to commandeer 
airtime on SABC.  While contestation was mainly around the pro- and anti-apartheid 
forces, there were also differences within the camps of the ANC and civil 
society/alternative press. While the latter sought support to build up their relatively small-
scale media, the ANC was more interested strategically in the mainstream media arena. 
Thus it was that the alternative press’s Independent Media Diversity Trust initiative died 
through want of funds circa 1996, and it was only eight years into democracy that the 
ANC government finally responded to the issue. The Media Development and Diversity 
Agency was eventually established by law in 2002.  (However, it remains under-funded, 
compared to what government spends on an official magazine – see Harber, 2005b). 



 5 

 
What also emerged as guarantor of the negotiated settlement compromise was a vision 
for the media landscape with depoliticised and diversified broadcasting through the 
location of substantial power in the hands of a regulator, whose independence was 
enshrined in the 1993 interim democratic constitution. The final (1996) constitution 
continues this provision in Section 192: “National legislation must establish an 
independent authority to regulate broadcasting in the public interest, to ensure fairness 
and diversity of views broadly representing South African society.” In fact, this had been 
given effect to already in 1993, in the form of the Independent Broadcasting Authority 
(IBA) Act. According the Act, the IBA was to exist to “function wholly independently of 
State, governmental and party political influences and free from political or other bias or 
interference”. 
 
The SABC was also restructured, in that its board was appointed by the President on 
recommendation by parliament after public interviews with potential candidates. A year 
before the elections, loud contestation took place when the apartheid government 
announced that liberal ex-politician Frederick van Zyl Slabbert would chair the board – 
leading to the reversal of the decision and the appointment of Dr Ivy Matsepe Casaburri 
in May 1993. She would later become minister of communications.  
 
In the years immediately after the elections, formal political involvement in the media 
landscape faded away almost entirely, notwithstanding some debate about whether the 
president should be given regular airtime on SABC. The then Minister of 
Communications, Pallo Jordan, adopted a very hands-off approach, and indeed the early 
development of policy was, in effect, decentralised to the IBA.   
 
As reviewed below, the IBA thus became the key player in communications policy in the 
early post-apartheid period. The only real policy initiative from the new government in its 
early years was a commission, which included civil society media representatives, that 
reviewed the SA Communications Services. This led to the setting up of the Government 
Communications and Information Service in 1998. A seminar convened by the 
Parliamentary Committee on Communications in April 1997 about possible limits on 
foreign investment in print media came to naught. 
 
Significantly, the IBA Act had called for an inquiry into the viability of public 
broadcasting, cross-media ownership rules, and local content provisions, implying that 
this research was needed for policy development. Once constituted, the IBA proceeded to 
implement this provision in what became known as “the Triple Inquiry”. An indication of 
the participatory nature of this preliminary policy development stage was that 46 written 
submissions were made to the IBA, with 35 additional oral submissions, followed by 
another 49 written representations and “a further 100 hours was spent listening to the 
various inputs received from organisations and individuals” (IBA 1995).  
 
The IBA Act and the Triple Inquiry resulted in a three tier broadcast landscape 
characterised by three kinds of licensing – public, private and community. The 
philosophy here was that the three sectors with their different purposes would be 



 6 

complementary: serving difference audiences with different content and drawing on 
different sources of advertising (respectively: national, regional and local). Commercial 
would grow the industry and provide pluralism and jobs; public would promote 
education, national identity, minority languages and culture; community would give local 
listeners access. In fact, as is noted below, the reality was somewhat less complimentary 
and also less distinctive as regards the three sectors.  
 
One especially significant policy element in the Triple Inquiry report was its assessment 
that SABC’s viability was assured even with the sale of the more commercially run 
television and radio stations, and in the face of competition. However, it did identify 
some areas of programming that would require public subsidy. The corporation’s 
business model was seen as being a mix of advertising and sponsorship, licence fees, 
government grants and other income such as merchandising their products and leasing 
facilities.  

 

The report’s recommendations for privatising part of SABC elicited opposition from the 
corporation. According to Horwitz (2001a), there was also a faction in the ANC that 
believed in a large SABC being necessary to transform society. The SABC argued that it 
would not be able to fulfil its public service mandate with the two channels as 
recommended by the Triple Inquiry, and made a special argument to retain two of the 
commercial radio stations that the IBA had recommended be sold off. At the beginning of 
1996, the ANC-dominated parliament came into the arena as a policy player, and adopted 
a position that the SABC retain its three television channels and the two of the original 
eight radio stations that had been recommended should be sold (Barnett 1999).  This 
indeed was the policy implementation that took effect.  
 
An issue that became apparent in this situation was a disjuncture where IBA made policy, 
but where parliament had the final say. Further, that the government as a third factor 
retained the power to dispose of assets as it saw fit. Thus, the sales revenue from the 
privatisation – to the chagrin of SABC – went to the central fiscus rather than back to the 
corporation. Further, whatever the IBA might believe about government grants for the 
public broadcaster, it was toothless in regard to actually mobilising funds in any 
direction. An embryonic split power situation pertained, and however healthy this may be 
in terms of democracy, in other ways its potential dysfunctionality and instability 
predisposes it to being changed.   
 
At any rate, the part sell-off of SABC stations worked to the benefit of a fraction of the 
business community who gained from the black “empowerment” preferencing in the sale. 
The subsequent opening up of the airwaves more broadly by the IBA, with the authority 
also licensing seven greenfields stations in March 1997 to black-controlled consortia, was 
a factor in disappointing big (white) business. Nonetheless, despite their loss, it was hard 
for anyone to reject policy measures for redress and for black ownership in the context of 
South African history and the character of democratic transformation. A similar situation 
applied with the IBA Act’s constraints on cross-ownership by the (white) newspaper 
industry of broadcast assets, and with limits on concentration of radio ownership and 
extent of foreign ownership.   
 



 7 

Where contestation did arise was from would-be private broadcasters unhappy that the 
IBA decided to prioritise the licensing of community, rather than commercial, radio 
stations. This delay may have frustrated the (white) business sector, but it also reflected 
the strength of opinion emanating from civil society groupings as well as an orientation in 
government (albeit short-lived) towards the “RDP” – the mass-oriented Reconstruction 
and Development Programme. The prioritising of community radio also reflected the 
ethos of the newly-born IBA, which in its first flush was keen to assert its own 
institutional role and status in shaping the media landscape, and unwilling to play second 
fiddle to external forces - be these government or business.  
 
In summing up this period, one can point to the involvement in design of the media 
landscape by a range of distinct players: civil society, various business groups, the IBA as 
an institution, parliament, and – to a relatively limited extent – government.  
  
4. Government steps in 
 
This situation of government staying on the policy sidelines was unlikely to last. As 
tracked by Horwitz in the 1990s (although primarily in telecoms, rather than media), 
various developments signalled a more interventionist stance. Pallo Jordan was replaced 
by Jay Naidoo in 1996, who was much quicker than his predecessor to perceive a role for 
government in regard to the media, and especially with regard to SABC.  
 
Meanwhile, and significantly outside the communications ministry, a small step was 
taken in the late 1990s towards setting up what would become the Media Development 
and Diversity Agency. This was promoted by the Government Communications and 
Information Service, however, rather that the Department of Communications to whom 
SABC and Icasa reported. While not under-rating the importance of this agency, its 
belated creation, narrow remit and limited resourcing all reflects the original perspective 
on the part of the ANC, namely, that the real media action is in the mainstream, and 
especially in broadcasting. Where Naidoo did intervene, however, was in initiating direct 
support by the Department of Communications for the community radio station – a 
development that duplicated the MDDA to an extent, and which also lacked the arms-
length relationship that the MDDA enabled.  
 
An early area, adjacent to media, where Naidoo and the Department of Communications 
showed their hand was in telecoms. Unlike the old regime, the democratic government 
did not directly issue licences for cellular operators – it set up a special regulator for that 
purpose. But in a departure from the 1993 compromise which took broadcasting out of 
the political arena, this new regulator was far less independent than the IBA. Thus, while 
the IBA’s councillors were nominated by public parliamentary process and appointed by 
the president whose only power was to veto recommended candidates, the SA 
Telecommunications Regulatory Authority had its members appointed directly by the 
minister. Further, while the IBA had full authority over who to license in broadcasting, 
the Minister retained the right to decide in regard to telecoms. At the same time, in what 
was to become an enduring pattern, even greater powers that were sought by the ministry 



 8 

were blocked by parliament, notwithstanding that the institution was dominated by the 
same (ruling) party.  
 
Meanwhile, Naidoo was far from neglecting the IBA itself. Taking advantage of 
accountability problems, where IBA councillors were accused of abusing institutional 
credit cards, government moved to clip the wings of the organisation.  It argued that the 
regulator’s role was to regulate and implement policy – not to make policy.  The 
contention was that government was elected precisely to make policy, and it should not 
neglect this responsibility. Accordingly, instead of leaving policy to the IBA, Naidoo 
took the initiative. Under his leadership, a Green Paper process, drawing in handpicked 
stakeholders such as academics and the broadcasting industry, commenced in 1997. The 
final version of this paper was released for comment in November 1997, and government 
then produced its policy decisions in a white paper published in June 1998. A draft 
Broadcasting Bill came out just two months later: in August 1998. This author, in a 
presentation in March 1998 (see Berger, 1998), asked whether the policy process was in 
danger of losing credibility, with government seeming to bypass it or seeking to pre-empt 
further changes. “There is also concern over the seriousness with which consultation is 
regarded, whether government does not already have its mind made up and is simply 
using the consultation process to create a false legitimacy for the policy”  (Berger, 1998). 
It seemed that the participative tradition out of which the IBA was born and began its 
early years, was in decline. At the same time, the 1998 Broadcasting Bill, according to 
Tleane and Duncan (2003:163), heralded a period when “the continuing contest for the 
SABC had scaled new heights”. Indeed, as discussed below, the intensification of issues 
was signalled by the legislative chrystallisation of White Paper thinking about the public 
broadcaster going into the 21st century. 
 
Importantly, the Green Paper had posed as a question the issue of which body should 
make policy. A technical task team’s “Discussion Paper” (1998:8) that was prepared for a 
colloquium in March 1998, proposed that “policy making is a shared responsibility of ... 
Parliament, Government and the Regulating Authority”.  Uppermost, however, were the 
relative powers of the IBA and the government. In the end, the contestation produced a 
compromise: the 1999 Act specified policy-making as the prerogative of the Minister, but 
with conditions: policy had to be in the form of broad directives that also had to be 
transparent (published in the Government Gazette), and open to public response. 
Government would also have to consult the IBA and parliament in the process. These 
provisions in the law were a further indication of the role of parliament as a check on 
Ministerial quests for unfettered authority. This is something that would continue to be an 
issue in subsequent years.  
 
In terms of actual policy, the Green Paper saw two models: a commercial one taken to its 
logical extreme whereby SABC would be corporatised, with the state as shareholder; and 
a civil service model with a charter. The White Paper came out in favour of 
corporatisation, and a particular business model whereby SABC would have a 
commercial arm that would cross-subside the public service arm. These positions were 
then laid down in the 1999 Broadcasting Act. Tleane and Duncan (2003) argue that the 
Act gave “the Minister of Communications an extraordinary degree of control over the 



 9 

SABC’s finances”, including the amount set for cross-subsidisation. The same authors 
warned that the Act’s Charter for the SABC did not bind the commercial arm, and they 
were also sceptical about whether the PBS stations would in fact carry less advertising. 
Summing up the way that government policy impacted on SABC, they wrote:  
 

The SABC has been forced into financial self-sufficiency, leading to an ever-
increasing dependency on advertising revenue, a source of funding that has in-built 
biases towards historically privileged audiences. In effect, the mixed funding model 
has been used as a smokescreen to hedge off any criticism that the government is 
unwilling to finance the public broadcasting mandate, while at the same time 
allowing it the room to change its financial commitments. Given the lack of clarity 
about what form the “mix” in the mixed funding model should take, and “fixing” 
this “mix” in policy or even the law, this model creates a mirage of a sustainable 
public broadcaster. (2003:71)  

 
The legacy of this policy decision has had major ongoing repercussions. The 
Broadcasting Amendment Act in 2002 required re-licensing of SABC due to the 
corporatisation of the broadcaster and its division into two wings: Commercial 
Broadcasting Services (CBS) and Public Broadcasting Services (PBS). The process 
commenced in 2004. In SABC’s proposals to Icasa about its relicensing, the broadcaster 
proceeded from the standpoint that it already practised accounting separating between the 
two services, and that Icasa did not need to spell out the difference any further. All that 
was needed was for the regulator to formalise which SABC stations were in which 
division. Anything more specific (such as language or drama obligations) being set out 
for each wing (or station) would threaten the financial viability of institution. The 
corporation as a whole would meet its public obligations. This argument was strongly 
opposed by the majority of private broadcasters, who were fierce competitors for 
audiences and advertisers with SABC, who wanted a policy dispensation where the 
broadcaster would be more hamstrung in its commercial activities and less of a law unto 
itself in how it could interpret (and dodge) public service obligations on its platforms 
(Berger, 2006). 
 
NGO group FXI amongst others responded by hammering the SABC for taking as a 
given its business model (and therefore accepting the underpinning governmental policy), 
and seeking the lightest-touch possible relicensing so as to avoid watertight commitments 
that could cost money and/or reduce ad earning potential. According to FXI (2004a),   
“… the SABC has failed to present a vision that government will be prepared to fund … 
There is no activism apparent from the SABC on this matter. If it were to throw up a bold 
vision, and then challenge government to live up to its policy and fund it, then at least 
some aspects of a proper public broadcasting system could be achieved…” It concluded: 
“As a result, quasi-commercial broadcasting becomes a self-fulfilling prophecy.” (FXI 
2004b). In other words, SABC had forfeited a chance to try to influence government 
policy on public broadcasting. FXI was correct on this particular issue, but this is not to 
portray the public broadcaster as passively going along with all government’s policy 
preferences. For example, in 2002, the corporation had came out in opposition to 
government policy when facing a bid by the Minister for more control (see below). 



 10 

 
Also in the 2004 relicensing process, another NGO, the Media Institute of Southern 
Africa (Misa), had called on Icasa (as distinct from SABC) to set conditions that would 
put pressure on national government to amend the policy framework which underpinned 
SABC’s reliance on advertising. Although the regulator, like SABC, sometimes opposes 
government policies, it did not explicitly at least do so on this occasion. This is probably 
because it recognised that policy was legally the preserve. Further, government, not Icasa, 
controlled the strings of public purse which the NGOs wanted to see loosened so as to 
fund SABC for public broadcasting purposes. Notwithstanding such disjunctures, the 
regulator in the relicensing process did indeed go on to impose detailed and costly 
requirements on the stations (although even the public service arm remains authorised to 
carry substantial advertising). The entire operation therefore is now legitimately on a 
commercial footing which entails a view of itself as competing with, rather than 
complementing, other broadcasters.  
 
While rival media businesses and SABC itself have sought particular outcomes in how 
Icasa interpreted this basic policy (and the 2002 law), the NGO sector has challenged the 
basic policy itself. Meanwhile, eight years after the White Paper crystallised the policy 
thinking of two arms within the SABC, the corporation itself began to question in 
February 2006 whether this model was sufficient to ensure that it could do the public 
service job required of it. SABC protested Icasa’s final licensing conditions, warning that 
its commercial business model might not be able to deliver with the obligations placed on 
its stations.  
  
At the same time, the 2005 re-licensing has not led to a total dichotomy within the SABC. 
A common “Content Hub” that came into being in 2005 co-ordinated the programming 
for all three television stations. Cross-promotion and multi-platform selling of advertising 
was not banned by Icasa in the relicensing, despite requests for this by the country’s main 
private TV station, e.tv. Nonetheless, in 2006, the corporation’s CEO, Dali Mpofu put 
onto the public agenda that SABC wanted a reassessment of its commercialised funding 
model (Mpofu, 2006). It may be that unless there is change in government policy in this 
regard, the Corporation will not be able to meet all its licence conditions. Whether this 
would get government to change policy and give public funding to the SABC is entirely 
another question. As it stands, the policy requires SABC to make even more money to 
pay for a now-measurable public service – and yet without compromising that service in 
the process. This is a policy replete with requirements that pull in different directions, and 
may well elicit further contestation as role players lobby for or against one outcome 
rather than another.  
 
One other development grew out of the government’s policy on creating a distinction 
between commercial and public service wings of SABC. The 2002 Broadcasting 
Amendment Bill required the SABC to have two “management boards” – to be appointed 
by the Minister out of the members of the overall Board. One board was to be responsible 
for the commercial wing, and the other the public service.  Critics of the proposal 
included the SABC itself, and the argument was that the plan would disempower the 
existing board in regard to boards closely tied to the minister. Icasa was also amongst 



 11 

those bodies that criticised this provision, arguing that “(i)t bears repeating that the Board 
members are appointed in terms of section 13 of the Broadcasting Act by the President 
upon the advice of the National Assembly, following a public and transparent process. 
The Minister has no involvement in the appointment process of the Board.” Similarly, 
Cosatu (2002a) said the proposal suggested Ministerial interference in the Board’s 
operations. Parliament responded by rewriting the Bill so as to replace the envisaged 
management boards by sub-committees of the board, with the powers and functions being 
determined by the board itself rather than the minister. These changes eroded the controls 
that government would otherwise have exercised in terms of the original Bill.   
 
In sum, Naidoo’s legacy of canvassing participation but then proceeding anyway set in 
place a particular business model for SABC which in turn has continued to elicit further 
policy participation and challenge by a range of actors.  
 
If all this was a legacy of Naidoo’s approach to policy as regards SABC, his era also saw 
additional interventions – and contestation over these – in regard to the sector’s regulator. 
In 2000, the IBA and SATRA were merged into a single body. This followed the lines of 
the 1998 White Paper (see Burns 2001). The question in this merger was which 
dispensation would prevail – the autonomous one of the IBA (as per the 1999 
Broadcasting Act), or the government-dependent one of SATRA. In the end, after various 
groups made representations to parliament, a compromise came into being: despite there 
being a single regulator, a dual administration persisted. Thus, the law stated that Icasa 
would be subject only to broad policy from government as regards broadcasting 
decisions; but to specific government approval, veto or superceding process as regards 
telecoms. As convergence subsequently evolves, however, this dichotomy becomes 
increasingly unsustainable (see below). For now, the point is that what was signalled by 
merger policy was, once more, an initiative coming from the top, meeting with 
opposition, and then being changed.   
 
5. The Casaburri era: intensified contestation.  
 
Jay Naidoo represented a new phase, with government seeking to be a player in the media 
arena (though not via providing public funds for public broadcasting). His 1999 
successor, Ivy Matsepe Casaburri, came to symbolise a third era. This was one in which 
government policy strove for far greater control over broadcasting. In a sense, Naidoo 
had entered a terrain that had previously been forfeited in the settlement negotiations. He 
had defined parameters and boundaries. Casaburri wanted formalised and greater 
government authority within this realm. Naidoo initiated policy, unlike his predecessor; 
Casaburri’s initiations sought greater control than Naidoo’s had.  
 
The new minister inherited a mixed broadcast landscape from Naidoo. Notwithstanding 
the intended complementarities of the three broadcast sectors, it became clear that they 
were all competitors as regards national and regional advertising. Further, their functional 
specificity was not quite as clear-cut as originally envisaged. For example, all sectors, not 
just community, provided degrees of community access and participation in 
programming. Private broadcasting produced an amount of public service programming. 



 12 

All competed with each other for advertising, and much SABC content was 
indistinguishable from the popular commercial-style found on private sector stations. It 
was the SABC’s role in particular that was to come under fire as a contested policy issue 
during Casaburri’s term of office.  
 
However, notable in the early part of Casaburri’s ministry was the appointment by 
parliament of an SABC board headed by Dr Vincent Maphai. This iteration of directors 
came to stress its distinctive and independent role vis-à-vis government. The structure 
jealously insisted on the independence of the public broadcaster in relation to 
government, a corollary of which was to appoint a CEO who could ensure the financial 
autonomy of the corporation, and avoid government bail-outs as had happened 
previously. This was Peter Matlare, formerly of private broadcaster Primedia. Under him 
SABC concentrated on making money – not only to wipe out a deficit he inherited, but 
also to make profits (see Tleane and Duncan, 2003). There was, it emerged, something of 
a disjuncture between the independent orientation of the new board, appointed by 
parliament (and approved by the president), and the control-seeking desires of the 
government. (This would change in 2005 when a new board closer to government was 
appointed – see below).  
  
The view at SABC was that government funding would entail government control, and 
the less of each the better. Part of the interest in radical commercialisation was in 
compensation for the earlier loss of six of SABC’s most lucrative regional stations, i.e. 
those which could have contributed most to the operation of the whole. As indicated, 
these had been privatised in September 1996.  The revenues had gone into the general 
fiscus, not back to the corporation – and there was still no sign of public subsidy to 
underwrite unprofitable programming at SABC. There is of course an irony in selling off 
the money-spinners in one period, and in a later period pushing the remaining less 
profitable ones into increased commercial mode to try and balance the books in a later 
period. That situation reflects in part the legacy of a disjuncture between policy influence 
(IBA Triple Inquiry recommendation), parliamentary decision and law; and financial 
policy by government.  
 
For a time, it was hard for government to fault the intensified commercial approach at 
SABC. After all, the alternative to neo-liberal economic policies would have required 
funding mechanisms operating outside of the market, i.e. mainly public funding from the 
fiscus (in South African conditions, increasing license fees from the public to requisite 
levels is not a viable option). Indeed, the 1999 Broadcasting Act was followed by the 
2002 Amendment Act which explicitly corporatised the SABC. This meant that not only 
would the institution run as a company, with the state as shareholder; it should also pay 
tax to the state. This business model left meant that government interventions on the 
structure or content of the SABC would have to come mainly from the outside – via 
policy and regulation, rather via control of purse-strings. The result was a forwards-
backwards dance, with many of the steps proposed by government eliciting opposition 
from various quarters, and the government’s basic commercial model itself coming under 
fire.  
 



 13 

In particular, the market-driven dimension of the SABC’s activities, the result of 
governmental policy on broadcasting, elicited contestation from civil society. Trade 
union federation Cosatu, and the Freedom of Expression Institute NGO, complained 
about the pursuit of middle-class and English-fluent urban audiences which derived from 
SABC’s quest for advertising (see Tleane and Duncan, 2003:165-6; Msomi, 2004). 
Others such as the then chairperson of the Portfolio Committee on Communications and 
the Pan South African Language Board also condemned SABC for marginalising African 
languages. http://www.sabcnews.com/politics/government/0,2172,43166,00.html).  
 
Even within the ANC itself, at a party level rather than government, there was 
unhappiness with the inadequate servicing of African languages. In a discussion 
document, titled Media in a Democratic South Africa, the party argued: “There is a need 
to develop a public-funded model in order for the public and community media to serve 
as vehicles to articulate the needs of the poor, rural people, women, labour and other 
marginalised constituencies” (ANC 2002a).  It said that advertising and commercially 
driven media was limited, and would only create “poor cousins of the commercial 
media”. At the party’s conference at the end of 2002, it again called for public funding to 
remedy poor service in indigenous languages, provincial and local issues. The event 
further demanded that SABC should service deaf people, and over a five year period 
ensure that its programming was mainly local content. A publicly funded model for the 
public broadcaster needed to be in place by 2012. (See ANC 2002b). SABC itself (2005) 
recognised the problem, saying it was “onerous” to have to manage the contradiction 
between chasing revenues and delivering public service broadcasting. As noted earlier, in 
2006 the CEO himself called for the model to be reviewed (Mpofu, 2006).  
 
What the Casaburri period thus entailed as regards policy on funding public broadcasting 
was substantial dissatisfaction coming from all kinds of quarters. Tleane and Duncan 
(2003) suggest that the blame, however, cannot be laid upon the Department of 
Communications which had been seeking public funding for SABC, but on the Treasury 
and general governmental policy which opposed this.  
 
What was interesting about this was that unlike other interest groups, the ANC attributed 
the problems not to SABC, but to the wider environment and government policy. Despite 
it being the ruling party, however, the ANC’s conference position was not translated into 
practical policy by government. (What did happen, however, was an almost clean sweep 
change of members of the Maphai-era SABC board in October 2003, when the president 
announced the candidates chosen by parliament to replace the previous board whose 
formal term of office had come to an end).  
 
Although there was no action on the funding model, government did not sit back without 
doing anything.  Indeed, Casaburri had herself expressed unhappiness with inter alia 
SABC’s neglect of languages, and her response was twofold. First, she sought to remedy 
the situation (and deal with other matters of concern to government) by requiring the 
corporation to develop Editorial Policies (This is discussed extensively below).  
 



 14 

Second, the Department of Communications came up with a proposition for two new TV 
stations to provide indigenous language services, and this became part of the 2002 
Broadcasting Amendment Act. For Tleane and Duncan (2003), the initiative amounted to 
a statement of profound mistrust in the SABC’s ability to meet its mandate.  But in other 
ways, the policy position partly addressed the argument that even if the SABC could 
afford to deliver on African languages, it still had too few daily prime-times to cater 
equitably for 11 languages across its three television channels. Now, there would be five 
opportunities. However, the initiative begged the question of control of, and funding for, 
the two new stations – i.e. it re-raised government’s policy of not funding public 
broadcasting.  
 
The language issue was not all there was in the new stations: Government’s initial bid 
was to propose the new ventures as being outside SABC and directly reporting to it. This 
thrust was later changed by parliament, which was encouraged to do so by 
representations from various groups – including NGOs like the SA National Editors 
Forum and the SABC itself, where they were legislated to instead become part of the 
public broadcaster’s portfolio. A big SABC was about to become bigger – to the concerns 
of private broadcasters, but at least the new channels would be subject to the checks and 
balances for public broadcasting of the dispensation for the SABC, as distinct from being 
directly government-controlled outlets. Of course, unless the funding model changed, 
however, the two stations would also face the same problems as SABC already had in 
regard to financing its language and other obligations. In passing the Broadcasting 
Amendment Act, parliament did not consider this matter in depth, and nor was it 
followed through in the budget. Nonetheless, following the requirement of the Act, the 
regulator in 2005 licenced SABC to run the two stations – with the licence conditions 
envisaging them as being funded mainly through advertising. SABC itself, however, had 
long maintained that this was not workable, and stated in 2006 that it was negotiating 
with government on funding for the two outlets. 
 
Once again, the issue reveals a pluralistic picture in terms of the diverse role players and 
their institutions that were involved in shaping the media environment for public 
broadcasting. And again, the pattern was one in which government’s initial proposals 
underwent substantial change as a result of this.  
 
According to Tleane and Duncan (2003), “the crisis of accountability” faced by the 
SABC reached “boiling point” in 2002. This assessment refers to the strong reaction 
during that year to the Broadcasting Amendment Bill. Responsive to the outcry, the 
parliamentary Portfolio Committee on Communications held public hearings and 
deliberations on the draft law in September and October 2002.  
 
Part of the controversy here was around the inclusion of the term national interest in the 
Amendment bill. The 1999 Act mentioned only public interest; the bill took this further 
by requiring the SABC reporting “to advance national and public interest of the Republic 
in accordance with the Constitution”. (RSA 2002a; see also 
http://iafrica.com/news/sa/162095.htm; 
http://www.sabcnews.com/politics/government/0,2172,41336,00.html Tleane and 



 15 

Duncan (2003) have summarised the debates here. In brief, NGOs and opposition parties 
argued for only the “public interest” to be retained, and mechanisms spelt out for 
actualising accountability to the public rather than to government. Government, however, 
rationalised that accountability to itself as elected representative was a more effective 
method of realising accountability.  Hence, broadcasting should serve the “national 
interest” as represented by the government. Influential government official Joel 
Netshitenzhe (2004) later added an argument that while public interest fluctuated, 
government could ensure enduring national interest based on the values of the 
constitution. Icasa (2002) said the Bill’s definition of national interest as constitutional 
values (of dignity, non-racialism, multi-partyism, etc.) was superfluous because 
broadcasters were already subject to the constitution. SABC said that the reference to 
national and public interest was “unintelligible as well as undermining of the SABC’s 
independence” (http://www.theherald.co.za/herald/2002/09/17/news/n16_17092002.htm). 
Cosatu (2002b) said it was problematic to include references to national and public 
interest because the terms could mean many different things. While national interest 
included the constitution’s founding principles, “its full meaning is likely to extend 
beyond this”. In the subsequent view of the FXI head Jane Duncan (Duncan 2002), the 
Bill represented the government seeking “to impose its own definition of what constitutes 
the national interest”.  In the end, parliament retained the bill’s formulation by including 
both the national interest and the public interest in the final Act (1992).   
 
As indicated above, government also put forward a policy and legislative requirement 
that SABC have editorial policies. This is another specific issue and moment around 
which contestation happened. It is worth looking at in some detail, because it reveals in 
microcosm some of the particularities of the period and its contrast to communications 
policy making in the 1990s.  
 
6. The Editorial Policies proposal 
 
According to the 2002 Broadcasting Amendment Bill, the SABC needed to have editorial 
policies and a Code of Conduct in order to be more accountable. Enormous contestation 
arose around this provision and its subsequent implementation. 
 
Various motivations for the Editorial Policies were given by the Minister of 
Communications, Dr Ivy Matsepe-Casaburri, viz. that SABC’s content was imbalanced 
in terms of language, as well as irrelevant, and guilty of ignoring government leaders. 
The Bill (RSA 2002a) specified that the corporation’s board (i.e. as distinct from the 
SABC staff or the public - GB) should prepare the policies, and the Minister would 
approve (or by implication, reject) the outcome.   
  
A related aspect to the Editorial Policies in the Bill was the scrapping of a clause in 
section 6 of the 1999 Broadcasting Act whereby the SABC’s governing Charter provided 
the corporation with freedom of expression and journalistic, creative and programming 
independence.  This was replaced with terminology that required “accurate, accountable 
and fair reporting”. Other sections in the Bill added the words “responsible reporting”. As 
a package therefore, the draft law envisaged that the policies would be a mechanism 



 16 

whereby such requirements could be elaborated. Thus it stated: “the Board and individual 
journalists of the Corporation shall be subject to the policies of the Corporation … and 
act in the best interests of the Corporation”.   
 
These provisions led various stakeholders to accuse the Minister of seeking increased 
governmental rather than public accountability of the corporation (Tleane and Duncan 
2003:170; Holomisa 2002). And though government may have hoped to see the Bill 
passed in its initial form, the Parliamentary Portfolio Committee on Communications 
decided to call for public comment. It also scheduled public hearings during September 
2002. In the representations that followed, among the critics were the regulator Icasa and 
indeed the SABC itself.  Icasa argued that the South African constitution kept the 
executive out of its turf.  It recalled that its founding Act said that no Ministerial policy 
direction “may be issued which interferes with the independence of the Authority or 
which affects the powers and functions of the Authority”. Accordingly, the regulator 
argued that the Bill “may be unconstitutional in that it seems to usurp a power 
exclusively reserved for the Authority” in regard to the provisions for the Minister to 
approve policies for the SABC. An important additional criticism by Icasa (2002) was in 
regard to the proposed deletion of the freedom of expression section of the Charter. It 
said that this step would imply “that the Corporation will no longer enjoy such 
freedoms”. 
 
For its part, the SABC also rejected the Ministerial control features of the Bill. In its 
submission, the broadcaster described the requirement that its policies be submitted to the 
Minister for approval as “inappropriate and unconstitutional”. It further said there was 
sufficient sectoral regulation of journalistic ethics and principles to ensure fair and 
accurate reporting, and that in addition it would also have its own Code of Conduct and 
policies for reporting. (see SABCnews.com September 17, 2002, 11:30; 
http://www.theherald.co.za/herald/2002/09/17/news/n16_17092002.htm) 
 
Another point was raised by the South African National Editors Forum (Sanef) which 
said the Bill subverted the authority of the Board and its powers by vesting them with the 
Minister instead, and that this essentially stripped the SABC of its “independence from 
Government” (Sanef, 2003).  
 
Connecting the Ministerial approval of policies issue with the independence clause 
deletion, Cosatu (2002a:7) said these provisions “raised the spectre of a state or state-
controlled broadcaster”. Opposition political parties said they would challenge the Bill in 
the Constitutional Court if it was passed without amendment.  Other critics also 
suggested that the bill would give government the power to define “accurate” and 
balanced reporting (see Cosatu 2002a, 2002b; Tleane and Duncan 2003; FXI 2002; 
Holomisa 2002;  http://www.sabcnews.co.za/politics/parliament/0,2172,43275,00.html) 
 
In response to all this lobbying, the parliamentary committee rewrote the bill (see RSA 
2002b). While retaining the formulation of the SABC board needing to prepare and 
submit policies (as distinct from SABC management and staff), it said these should be 
submitted to Icasa (i.e. not to the Minister). This preserved independence but it went 



 17 

against Cosatu’s preference (2002a; 2002b) that parliament should approve the policies. 
Perhaps strangely, the new Bill specified only submission of the policies to Icasa – in 
other words it did not authorise Icasa to approve or reject the policies. The Board was 
thus the supreme arbiter of the policies (constrained only by the need to ensure they were 
within the parameters and purposes spelled out in the legislation). Icasa’s role in this 
schema was thus only to monitor the wider effect of the policies inasmuch as these 
impacted on its legal mandate to ensure SABC’s compliance with its own general Code, 
the licence conditions, the objectives of the Act and the Charter.   
 
Corresponding with proposals by Cosatu (2002a; 2002b) amongst others, the revised Bill 
compelled the SABC Board to adopt a participatory approach by ensuring public 
involvement in the development of the policies. The requirement for SABC to have to 
consult broadly in the development of the policies was hailed by three advocacy groups – 
the Media Institute of Southern Africa (Misa), the Media Monitoring Project (MMP) and 
the FXI. They all said they had found the broadcaster – dubbed by FXI as “Fortress 
SABC” – to be extremely inaccessible prior to this point (see Duncan 2002; MMP 2004). 
Indeed, even the Minister herself told parliament that her Ministry had tried 
unsuccessfully over two years to engage the Corporation in debate about its role and 
obligations (Matsepe-Casaburri 2002).   
 
Significantly, and separate from the Editorial Policies process, the revised Bill also 
instructed the SABC to provide suitable means for regular public inputs and to ensure 
that such public opinion was given due consideration. FXI (2002a) and Duncan (2002) 
have argued that the government, in initiating the Bill, with the original Ministerial 
approval of the policies, had conflated the need for public accountability of SABC with 
state accountability, and therefore had missed other opportunities to increase 
independence and accountability – such as statutory broadcast councils, advisory bodies, 
and annual promises to the public. However, the law did require the SABC to “provide 
suitable means for regular inputs of public opinion on its services and ensure that such 
public opinion is given due consideration.” Thus, for example, in 2005 the Board 
engaged in provincial consultations with key stakeholder groups. However, such 
mechanisms even when partly practised by SABC are referred to in the editorial policies. 
Still, the parliamentary approach on the whole represented a privileging of a participative 
over a power approach to policy formulation. 
 
Significantly, the parliamentary committee also reversed the original Bill’s attempt to 
scrap the clause which guaranteed the SABC freedom of expression and independence. 
The revised Bill also dispensed with the provision about “the best interests of the 
Corporation” as well as the phrase “responsible reporting”.  Instead, it made reference 
only to “a high standard of accuracy, fairness and impartiality”. (However, as noted 
earlier, despite the representations, the Bill’s original inclusion of advancing the national 
interest, alongside the public one, remained).  

After the 2002 Broadcasting Act (as amended) was gazetted (RSA 2003), the SABC 
drafted editorial policies, and put them out for public comment – in printed form in many 
languages, through public meetings, and though promotion of the opportunity on its 



 18 

platforms. The broadcaster itself at one point reported receiving over 2000 submissions  
(http://www.sabcnews.com/south_africa/general/0,2172,63186,00.html), but at the end of 
the consultation process, one of its policy officials said there had been 920 written 
submissions, 847 of which were from individuals and 73 from organisations (Hassen 
2004:11). He added that there had also been internal consultations within the corporation 
as well, although it is not clear how far the participatory paradigm extended in this 
regard. The importance of this consideration lies in how the policies are regarded, and 
even known about, amongst the people who are, at the end of the day, the agencies who 
should be using the guidelines in their daily practice. Anecdotal evidence since the 
policies were adopted suggests that there are problems here. 

The groups that took advantage of the consultative process to make written submissions 
included the ruling ANC, the SA Communist Party, the SA National Editors Forum, the 
FXI, Misa, Rhodes University Journalism and Media Studies Department (Berger, 2003a) 
and diverse religious groups among the active stakeholder organisations. The 
phenomenon was a good example of how policy can be contested, with various interest 
groups advancing their causes (see Meenaghan and Kilty 1994).   

The ANC, in its submission on the draft editorial policies, said the exercise served “as a 
model for public policy development” (ANC 2003). According to SABC itself (2004b), 
“this depth of consultation on editorial policy is believed to be unprecedented for a public 
broadcaster anywhere”. This claim, however, needs to be placed alongside the criticisms 
of prior inaccessibility of the SABC, and the fact that the initiative arose from parliament, 
not from the broadcaster itself. 

SABC did indeed adopt some changes to its policies in response to the representations, 
although the criteria for accepting some recommendations rather than others were not 
made clear. Mainly, the fact of consultation per se seems to have been deemed by SABC 
to legitimate its final outcome. In early 2004, the policies were adopted by the board and 
officially put into effect, but there has been little subsequent work in the way of keeping 
the policies alive in the public mind. This weakens the Minister’s and the SABC’s views 
at the outset that the policies would clarify what the public could expect from the public 
broadcaster and hold it accountable accordingly.  

To summarise the significance of the whole exercise, one sees government initiating a 
policy process in the form of a legislative amendment. Parliament throws the process 
open, and many groups – including SABC and Icasa – take part. The result is a law that 
diminishes the power the government originally sought, requires wide public 
consultation. It is unclear, however, how this consultation impacts substantively, and not 
only symbolically, on the content of the policy and its subsequent implementation.  
 
7. The Convergence Bill 
 
The trend up to 2002 had seen government moving away from wide consultation and a 
participative policy development and legislative process, and it was parliament that – 
responding to lobbying – reversed the tendency on a number of issues. In 2003, 



 19 

government became even less inclined towards lengthy consultative processes – a politics 
that with the Convergence Bill would ironically lead to an even heightened role being 
played by parliament, civil society – and by the state president as well.   
 
The Convergence Bill arose from a colloquium in July 2003 convened by the Department 
of Communications. Despite references to the need for a new policy, the director-general 
Andile Ngcaba put the focus of the event on drawing up an actual draft law, with a 
proclaimed timetable of one month. In attendance at the two day event were 
representatives from the opposition parties, plus the broadcasting, telecoms and internet 
industries. Civil society, apart from a trade union representative, was mainly absent. 
There was no green or white paper process in any of this. And when Ngcaba turned down 
appeals from business to slow down the runaway train, and do policy work before 
rushing into law, the industry took a second-best option: it jumped aboard by 
volunteering legal experts to “help” in drafting the law.  Draft legislative proposals were 
agreed as a self-acknowledged “incomplete end-product” by mid-September, and in 
December, the draft Convergence Bill was published – to a barrage of criticism.  
 
Most elements that came under fire are traceable to the absence of a policy that would 
have informed the law. Thus, it failed to define convergence – the key phenomenon it 
was supposed to be regulating. Another lacuna was reference to convergence within a 
value-based context of freedom of expression – leading to fears that the government 
intended to license websites. Further, while the “Convergence Policy Committee” 
originally proposed that the Minister “shall” publish the text of any policy directions 
given by government to Icasa, and also get comment on such from Parliament, the Bill 
diluted this, saying that the Minister “may” do so.   

 

In effect, the bill retained the provisions of the Broadcasting Act as regards the conditions 
for licensing traditional broadcasting (including local content quotas and political 
impartiality), and introduced some changes in terms of telecommunications. But despite 
its nomenclature and use of undefined jargon like “technology neutral”, the bill had 
limited difference to the prior unconverged legislation. Previously, licensing had been 
done in vertical bundles – so licensed broadcasters implicitly received a licence to use the 
airwaves as well as a content licence for audio and/or audiovisual platform. Now it was 
supposed to be disaggregated into separate horizontal services, each of which would 
require a different licence and where more competition was possible. One anticipated 
impact to be to allow telecom operators to do business no longer in terms of the 
technology they utilised (eg. cellular, landline), but in terms of the services offered (eg. 
voice, data, audio-video).  The licencees would thus be able to utilise whatever 
technology is available, for example voice-over-internet-protocol if they wish to sell 
telephony services. Broadcasting and internet service provision could be sold over 
numerous technologies. The system was intended to create gaps for smaller players such 
as Internet Service Providers selling telephony services, or with signal distribution 
companies or cellphone companies deciding to disseminate video content as well.   
 
The problems of trying to leapfrog or bypass policy, and going straight to law, on such a 
complex issue caught up with the whole process. Convergence was not an issue where 
previous guidelines, such as the White Paper, or even the 2002 Broadcasting Amendment 



 20 

Act, were of much help. Drafting legislation on this issue ought not to have been mere 
amendments and refinements of earlier law. Hence, in retrospect, it was probably 
predictable that what should have been a primarily legal process inevitably turned into a 
policy formulation one at the same time. The messy situation led to a lengthy and hotly 
contested situation with several versions of the Bill, and ultimately the splitting of the 
initiative into two laws – neither of which kept the original name of “Convergence”. 
 
The wide ranging implications of the legislation brought an unprecedented range of 
representations as the process evolved. There were IT companies, telecoms companies, 
communications equipment manufacturers, communications service providers, value-
added network services, the MDDA, the Post Office, the Universal Service Agency, law 
firms, signal distributors, a school’s association, broadcasters from all three sectors – 
public, private and community, the regulator, political parties and NGOs – many dealing 
with only issue specific matters rather than the legislation as a whole.  
 
Many amongst this host of lobbies pointed out that the Bill, even its second reincarnation, 
continued to suffer from ill-defined licence categories. They also hammered government 
for a lack of policy which would have informed the law.  
For example, e.tv declared that many of the concerns expressed could have been avoided 
“had this Bill been preceded by a national convergence policy process”. Likewise, MTN, 
the SNO (Second Network Operator), the National Association of Broadcasters, the 
Institute of Electrical  Engineers and others repeated the refrain that there ought have 
been a policy process entailing Green and White Papers.  
 
Emerging out of these representations, however, was parliament being persuaded to 
reverse the government’s original attempt to water down the 1999 Broadcasting 
Amendment Act concerning Ministerial powers to issue policy determinations. The initial 
bill had proposed that the Minister would be entitled to make national policy, and “may” 
consult Icasa, unlike earlier legislation that specified “must” consult Icasa. The final Act 
spells out the areas where and means whereby the Minister makes policy: Icasa must be 
consulted; draft policy directives must be published in the Government Gazette so that 
interested parties can make written submissions; and the final directive must be in the 
Gazette. The law expressly forbids the Minister from deciding on licensing as such. 
 
However, retained in the Act is the provision for the Minister to decide if and when 
anyone can apply for a network services (i.e. infrastructure) licence. The wording is that 
“in consideration of the implementation of the managed liberalisation policies, the 
Authority may only accept and consider applications for individual electronic 
communications network services licences in terms of a policy direction issued by the 
Minister”. However, as argued below, without an elaborated policy framework for 
convergence, there is no clear logic for singling out this area. Certainly, the provisions 
remain very controversial amongst service providers who seek to “self-provide” their 
own infrastructure. There are already differences in interpretation as to whether 
municipalities’ getting permission to self provide allows them to service residents in their 
areas as well as the officials. Earlier versions of the Bill had also laid down that the 
Minister’s approval was needed for granting licences for broadcast, communications 



 21 

services and communications network services. (As noted, this was the extension of the 
old SATRA model into constitutionally-sanctioned broadcasting territory. 
Unsurprisingly, this provision incurred opposition, on the basis of violating section 192 
of the constitution. The final act limited this (as discussed above) to communications 
infrastructure licences.)  
 
What complicates all this is that Icasa previously had set the pace for broadcast licences 
while government’s role has been limited to broad policy. On telecoms, however, the 
Minister had the final say in decreeing what phone licences should be given, when, to 
whom, and with what conditions.  That was possible when broadcast and telecoms 
services could still be distinguished. However, it is by no means clear that this will 
continue to be the case when all are reduced to digital data flow services, travelling via 
any range of technology. In as much as this utilises the scarce resource of radio spectrum, 
an amount of regulation, and even licensing, is likely to secure legitimacy. Inasmuch as 
the content of the data deals with generally illegal issues such as child pornography or 
hate-speech, which would incur legal penalties, these are not issues of Icasa licensing. 
Where complications arise are in policies specifying local content, cross-ownership or 
electoral balance, inasmuch as the rationale and practicality of regulation that applied to 
traditional broadcasting may be inappropriate when technologies used do not utilise 
frequency spectrum. In addition, parties licensed to use spectrum for one initial purpose 
could later use it for a range of purposes: eg. a cellphone company could also come to 
disseminate audiovisual content or offering internet service provision, or a signal 
distributor (like Sentech) offering telephony and internet service provision. Increasingly, 
it would be difficult to distinguish between these communication services (eg. Voice over 
internet telephony, and other forms of telephony; between telephony and one way or 
interactive broadcasting; between internet service provision and disseminating audio-
visual content).   
 
What this shift portends is rendering redundant Icasa’s dual regulation regimes for 
telecoms and broadcasting. That being the case, the question arises as to which of the two 
systems prevail in a world of unified regulation. In the Convergence Bill, government 
wanted the whole to operate on the telecommunications model: i.e. that all services 
should be subject to government licensing control, with Icasa acting as an administrative 
body rather than as an independent regulator. Indeed, this was reflected when the issue of 
Icasa’s powers vis-à-vis the Ministry was later extracted from the Bill and incorporated 
into the Icasa Amendment Bill. The proposal in the bill was to drop the word 
“independent” from the future title of the regulator. As discussed below, the bill here was 
changed by the National Assembly, but in turn its version was changed in key areas by 
the House of Provinces towards the government’s original vision. Finally, the approved 
law went to the president who, after being lobbied, sent it back to parliament as being 
potentially unconstitutional.  
 
These complications are some reasons why the 2004 bill attracted 65 critical submissions 
and much adverse media coverage. In 2005, more than 40 critiques reached parliament. 
Almost 30 direct representations were also made to the parliamentary committee dealing 
with the law. These were responses to the bill’s second – and supposedly improved – 



 22 

version. The result was that the second version of the bill underwent so many 
amendments, that it effectively became a third edition (Berger, 2005).  
 
Early on, Ngcaba had argued that opportunity costs were being lost while the country’s 
legal framework remained archaic. But despite – or rather because of – the rushed 
process, it was only in November 2005, some 29 months of public representations and 
parliamentary deliberations, that a finalised bill was ready for adoption in the House of 
Assembly. The law was then held up until July 2006, until the contested Icasa 
Amendment Bill, returned to parliament by the president, was resolved. As a result, it 
finally only took effect, as the Electronic Communications Act, two years after the 
process was initiated at the Convergence Colloquium. 
 
The entire experience meant that the absence of participatory input into policy led in turn 
to the legislative process in effect ending up serving a similar purpose. In sum, by short-
circuiting policy issues and racing into legislation, government ended up with a time 
frame that dragged on as clauses were debated and redrafted. As it turned out, that 
impatience led to such slow law-making that, early in 2005 and under pressure from the 
President, the Minister of Communications had to make interim policy announcements in 
regard to internet telephony, rather than wait on the convergence law. The unhappy 
mixing of roles and phases created, ultimately, a legal product that is still likely to lead to 
yet further contestation, including court action, as Icasa attempts to regulate accordingly.  
 
This likelihood is because the final law in many respects fails to clearly foresee the shift 
of indistinguishable data flows across global networks. In large part, while the Electronic 
Communications Act makes for more niche-based licencing, it still remains in the 
SATRA-IBA paradigm.  Thus, it simply locates previous telecoms and previous 
broadcasting law next to each other in a single Act, with no deep integration or merger of 
the two fields.  According to the law, there are four kinds of licences that can be given: 
(a) electronic communications network services; (b) broadcasting services; (c) electronic 
communications services and (d) radio frequency spectrum.  
 
Earlier broadcast law falls under the “broadcasting services”, and telecoms into network 
services and electronic communications services. The definition of “broadcasting” seems 
to refer to a pre-digital world, in that the definition of “broadcasting services” is of an 
electronic communications service: one that “excludes data or text services with still 
images or where audio-visual or audio material is incidental to the service”. Another 
quality that is cited is that this service is defined by being “unidirectional”. In this 
perspective, anyone seeking to do or continue with “classic” radio or TV broadcasting 
will need a licence – and the conditions here (eg. community or commercial; local 
content) are simply a repeat of those from earlier broadcasting legislation. But, when 
dataflows are indistinguishable or convertible, or made interactive, the concept breaks 
down.  
 
What begins to become further contentious is the provision that “broadcasting” on the 
above definition is deemed to exist irrespective of the use of the airwaves, i.e, no matter 
“whether conveyed by means of radio frequency spectrum or any electronic 



 23 

communications network or any combination thereof”. What this means is an extension 
of regulation to audio or audio-visual services irrespective of whether they require use of 
the airwaves or not. A “classic” radio station streaming content via wired Internet, or 
even a net-native station, if it was “unilinear”, would need a licence. Cable TV would 
also. Perhaps even a teenager wanting to send an MMS to a friend would need a licence.  
 
On the other hand, whether digital data flows are unilinear or interactive is not a function 
of the data as such, but of whether the technologies enable interactivity and whether 
consumers make use of it. As it stands then, the law could mean that if you introduce a 
chatforum or sms channel into an audiovisual feed (online, or on-air), you are no longer 
“unilinear” and can escape licensing. Most likely, what the lawmakers wanted to 
distinguish is “push” (unilinear) from “pull” dimensions of content dissemination.  When 
content is “cast” – sent out – it would thus count as broadcasting; when the transmission 
has to be initiated it would not. If so, this is not very clearly spelled out in the law.  
 
Another dimension to consider is that what today is conventionally known as interactive 
(i.e. not unilinear) broadcasting, whether by airwaves or cables, would not require a 
broadcast licence because in legal terms it no longer counts as broadcasting. Instead it 
might have to seek a licence for an ‘‘electronic communications service’’, which is 
defined as “any service” that consists “of the conveyance by any means of electronic 
communications over an electronic communications network, but excludes broadcasting 
services.” On the other hand, the Act says that “electronic communications”, while 
covering the emission, transmission or reception of information, does not include 
“content services”. The latter are not defined.  
The complexity is when both digitised “information” and “content” lose distinction – for 
example, what is initially written as text can be received in audio form, and vice versa. 
The question of what service is being offered becomes blurred, and what licencing 
regime applies is a moot point. All this could run up against the right to freedom of 
expression in the constitution. However, the implication is that if you are in the content 
business, the only area you need a license is in regard to “unilinear” transmission 
(irrespective of channel). Websites will not need licenses unless they work in “unilinear” 
ways with audio and audio-visual content.  
 
All these problems with the law are compounded by the impracticality of requiring 
license for internet-based services that are accessed in South Africa, but are also hosted 
outside of national jurisdiction. Icasa can anticipate a number of court cases as it attempts 
to implement this law and all its complexities. 
 
8. The Icasa amendment proposal. 
 
The Icasa Amendment Bill emerged in October 2005, as a sister piece of legislation to the 
former Convergence Bill. It was aimed at redefining the functions and powers of the 
Authority in the light of the convergent licensing provisions in the Electronic 
Communications Act. But it also entailed an attempt by the Minister to gain the power to 
decide who becomes a councillor, or gets fired as one, and to manage them through a 



 24 

performance appraisal system. Lastly, it specified a funding mechanism that maintained 
government, rather than Icasa, as being in charge of the budget of the agency.  
 
The most controversial of these was the appointment of councillors. Specifically, the 
initial bill proposed that the Minister of Communications would set up a panel of 
industry-based experts who in turn would submit names to her, from which she chooses 
and appoints the councillors. In this scenario, the panel would take the place of 
parliament in the existing system, and the president’s role excluded. Thus, in the place of 
the formula of Parliament→President→Icasa, the new proposal was 
Minister→Panel→Minister→Icasa. Besides for arguing that this system was more 
efficient and less politicised, the Ministry motivated it as separating the functions of 
legislature and executive – by implication, parliament sticking to its role of law-making 
rather than the executive matter of appointing Icasa councillors.  
 
Objections came thick and fast. For example, signal distributor Orbicom argued strongly 
that: “Icasa, being required to regulate in the public interest, should be accountable to the 
public, and this can only be achieved if Icasa is accountable to Parliament and if 
Councillors are appointed by the President, on the recommendation of Parliament.” For 
this company, the appointment changes would compromise the personal and functional 
independence of Authority because councillors would curry favour with the Minister in 
order to secure their tenure of office.  
 
The proposed performance management system also came under fire, with the 
chairperson of the SA National Editors Forum asking: “Would a chair go against 
ministerial inclinations if it is likely to affect his/her bonus?” (see Naidu, 2006; Harber 
2006b). The Second National Operator (SNO), then due to start competing with semi-
state company Telkom, called the Bill an unconstitutional “intrusion of the executive into 
the realm of regulation”. It also made the point that “the fact that the Convergence Bill 
will have the effect of harmonising infrastructure regulation across telecommunications 
networks (which falls outside the protection of section 192) and broadcasting networks 
(which are protected by section 192) implies that the Icasa Amendment Bill must afford 
Icasa the same level of institutional independence from the executive arm of government 
as was afforded to it under the Independent Broadcasting Authority Act …” 
 
On the financing of Icasa, there was substantial unhappiness with keeping the regulator 
dependent on government for funding. Internet Solutions stated that: “In order for a 
regulatory authority to be viewed as being independent it has to at least enjoy 
independence in terms of finance, structure and decision making from the operators it 
regulates and from the relevant government ministry to which it has to co-operate with.” 
The SNO also recommended an independent budget for the regulator, expressing regret 
that there was no longer the provision from previous drafts of the Convergence Bill, for 
Icasa to retain a portion of licence fees, rather than to remit these to the National Revenue 
Fund. It stated that “one of the factors that has compromised the independence of Icasa 
has been the fact that it is under-resourced, and has had insufficient finances to fulfil its 
statutory and constitutional mandates.” It further criticised the proposal to give the line 
ministry to which Icasa accounts, the Ministry of Communications, such a strong say 



 25 

over the budget. This was because of  structural conflicts of interests in that the Ministry 
also had responsibilities to promote government’s stake in Telkom (the major rival to the 
SNO), as well as wholly state-owned SABC and Sentech (which similarly operate as 
players in competitive business environments).  
   
At least 15 business and advocacy bodies mobilised against the proposed appointments 
process and various other aspects of the Icasa Amendment Bill. The National Assembly 
gave the Minister her way on performance appraisal, but produced a compromise formula 
on the appointments aspect. It dropped the existing system of 
Parliament→Presidency→Icasa, but also did not go with the Government’s preference 
for Minister→Expert Panel→Minister→Icasa. Instead, it re-inserted a role for itself on 
the lines of Parliament→Expert Panel→Minister→Parliament→Icasa. 
 
However, when the bill went to the second parliamentary chamber, the National Council 
of Provinces, it was further amended to revert to the Government’s preferred system 
which excluded parliament. This was then sent back to the House of Representatives, 
which passed it although with a small amendment to give the legislature a weak role of 
final confirmation of the councillors: thus Minister→Expert 
Panel→Minister→parliament→Icasa. 
 
In total there were five versions of the bill before this last version finally went to the 
president to sign. That was not the end of the story, however. After substantial lobbying 
by civil society groups, the Act was sent back to parliament for reconsideration on the 
grounds of being possibly unconstitutional. Once again, the MPs debated. The final law 
now sets out a system as being Parliament→Expert-advice-where-need-be 
→Minister→Parliament →Icasa. In other words, parliament is reinstated in the process – 
it originates the names, and recommends 150% more than needed to the Minister, whose 
choices are then subject again to Parliamentary approval. However, the President is 
removed from the equation, representing one less check-and-balance that was there 
previously – and which indeed proved critical in terms of the actual progress of the 
legislation itself. Although arguably Minister and President are in the same party, the 
history of this law shows how different criteria are brought to bear by the two offices. 
Changes were also made so that performance appraisal is not done unilaterally by the 
minister – parliament must be consulted in appointing a panel to do this function, and 
must also receive a report. The Minister also no longer has the power to unilaterally 
dismiss a councillor; parliament must first “request” this.  
 
What the whole process demonstrates once again, however, is that one can clearly see a 
case of how government's attempts to drive an intervention in the communications arena 
have been tempered by the mediation of other state institutions and because of the 
mobilisation of interest groups. The latter were predominantly businesses in the 
Electronic Communications Act, but civil society was most active in lobbying the 
presidency on the Icasa Amendment Act.  
 
9. Conclusion. 
 



 26 

Significantly, Horwitz and other writers used the term “negotiated liberalisation” in 
regard to the 1990s. In the subsequent decade, the Department of Communications in the 
Electronic Communications Act in particular uses the phrase “managed liberalisation”. 
The difference is telling. Horwitz noted that the negotiations in the 1990s depended on 
two elements: a state “hospitable” to participatory politics, and a civil society ready and 
organised to make use of the opportunity. The civil society actors in the 2000s have been 
joined by organised business, and their joint involvement appears to be precisely a 
response to the narrowing of “hospitality”, rather than as a result of government policy.  
 
According to FXI, commenting on the Icasa Amendment Act developments:  
 

It should be noted that this is not the first time that the President has turned back 
possibly unconstitutional legislation: in 1999, he referred the Broadcasting Bill 
back to Parliament after representations were made to him about the possibly 
unconstitutional powers given to the Minister relative to the regulator (Icasa's 
predecessor, the Independent Broadcasting Authority). Also, Departmental attempts 
to increase the powers of the Minister, and erode the independence of Icasa and the 
South African Broadcasting Corporation (SABC), have also been thwarted at 
various stages of debate on the Icasa Bill in 2000, the Broadcasting Amendment 
Bill in 2002, and the Convergence Bill in 2005. 

As also outlined in many of the examples covered in this paper, the government has 
sought greater Ministerial powers. For opposition parliamentarian, Dene Smuts, there has 
been a political tactic to introduce “shock measures that reverse the negotiated order”, 
and then “having created a panic, to retreat in a show of reason, namely to compromise a 
position which becomes the new norm or point of departure.” (Smuts, 2002). What she 
suggests, therefore, is that government has learnt to propose excessive changes as a 
means to get lesser ones. This may be the case, but in many ways, this goes deeper than 
tactics. The FXI (2006) stated that it was “concerned about the persistent tendency of the 
Department of Communications to draft constitutionally dubious legislation, and the 
Institute calls on the Department to desist from this now-firmly established trend.” Such 
assessments, however, locate the source of the problem in the attitudes and politics of the 
government. They are not without some relevance to understanding policy development 
post-apartheid, but the matter also goes deeper. 

Managed liberalisation, according to Gillwald, has its roots in part from the state seeking 
the maximisation of state assets within the telecoms field.  Also entailed, however, is the 
interest of government in protecting state assets from unfettered competition. Yet even 
with this motive, the approach is not only about a defensive corporate interest in past-
investments. It is also predicated on the position that state assets are an essential tool in 
achieving government objectives; for example, to achieve universal service or African 
languages services. The extent to which this stance has blurred into political control 
motives varies over case and time, but generally government has sought greater authority 
in order to pursue its particular interpretation of national interest.  
 



 27 

At any rate, however, none of this occurs in a vacuum. There is a contradictory 
imperative within which government operates. Thus, in a sense, government’s penchant 
to seek more control it is endemic to its view of itself as a developmental state, and in 
particular as operating in terms the notion of “managed liberalisation”. This phrase is 
erroneously referred to as a “policy” by the Department of Communications. The phrase 
means a planned move to deregulate much of the communications sector while keeping 
control over the pace and scope. However, “managed liberalisation” is not a policy, only 
a strategic orientation. It is an approach that gives no clear guidance about where there’s 
to be “management” (i.e. control) and where the “liberalisation”. It certainly does not 
equate to a policy on communications (let alone convergence) as such – one that would 
coherently and explicitly seek to address the contradictory tendencies of promoting 
commercialisation on the one hand, and of channelling its character and impact on the 
other.  
 
Not only is “managed liberalisation” not a substitute for policy per se. In particular, it is 
also not an alternative to a participatory-based policy process. The strength about post-
apartheid South Africa is not just the democratic principle of shared governance in 
policy-making (while acknowledging that government has the final say). It also vests in 
the aggregation of interests and wisdoms which make for a far better final product. This 
is shown, perversely, in the positive changes that have usually come about as a result of 
participation in key issues.  
 
As noted at the outset of this paper, the question is how to assess transitional South 
Africa. A classic liberal paradigm would assume a notion of “power corrupts” and of 
“bad guys” in government seeking control for control sake. However, a liberal pluralist 
paradigm recognises contradictions and spaces that are created by a managerialist-
inclined government nonetheless paying allegiance to the “liberalisation” part of 
“managed liberalisation”, and which allow for the representation of elite interests when 
the latter mobilise themselves.  The result is not quite mass-participation, but it is also far 
from that of a dead democracy. It is a continuously contested terrain, a legacy of our 
“negotiated revolution”, with vibrant roles being played by the key institutions involved 
and a wide range of actors from civil society and business. 
 
10. List of sources consulted and cited 
 
ANC. 2002a. Media in a Democratic South Africa. Number 16.  
 
ANC. 2002b. Resolutions Adopted by the 51st National Conference of the African 
National Congress, Stellenbosch, 2002. Accessed on 2 May 2006 from  
http://www.anc.org.za/ancdocs/history/conf/conference51/resolutions.html 
 
ANC. 2003. Submission of the African National Congress on the draft editorial policies 
of the South African Broadcasting Corporation (SABC). 12 June 2003. Accessed on 2 
May 2006 from http://www.anc.org.za/ancdocs/misc/2003/sabcpolicy.html 
 



 28 

Barnett, C. 1999. The limits of media democratization in South Africa: politics, 
privatization and regulation. Media, Culture and Society. 21: 649-671 

Berger, G. 1998. The role of broadcasting in the future - principles and policy 
Presentation to Broadcasting Policy Colloquium Kopanong Premier Protea Hotel, 
Benoni, March 1998 
 
Berger, G. 2003a. Submission on SABC’s Draft Editorial Policies by Rhodes University 
Department of Jounalism and Media Studies. Accessed on 2 May 2006 from 
http://journ.ru.ac.za/staff/guy/fulltext/sabcpolicies.doc 
 
Berger, G. 2004. It’s a matter of control. Mail & Guardian Online. 4 February. 
http://www.mg.co.za/articledirect.aspx?articleid=41837&area=%2finsight%2finsight__c
olumnists%2f  Accessed 28 September 2005 

Berger, G. 2005a. How the SABC will have to play by the rules. Mail & Guardian 
Online. 16 March. 
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=199752&area=/insight/insight__convers
e/ Accessed 17 September 2005. 

Berger, G. 2005b. ‘SABC on steriods’. Mail & Guardian Online. 22 June. 
http://www.teacher.co.za/articlePage.aspx?articleid=243630&area=/insight/insight__con
verse/ Accessed 17 September 2005 

Berger, G. 2005c. Comments on draft licence conditions for SABC’s sound and 
television broadcasting services. 14 March. 
http://journ.ru.ac.za/staff/guy/fulltext/sabclicensing.doc Accessed 17 September 2005 

Berger, G. 2005d. ‘Convergence: Two steps forward, one step back’. Mail & Guardian 
Online. 30 March. 
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=200525&area=/insight/insight_converse/ 
Accessed 8 September 2005 
 
Bloom, K. 2005. ‘Mixed reaction to renamed Convergence Bill’. The Media Online. 16 
September. 
http://www.themedia.co.za/article.aspx?articleid=251808&area=/media_news/ Accessed 
1 November 2005. 
 
Burns, Y. 2001. Communications Law. Johannesburg: Butterworth 

Comtask, 1996. Communications 2000: A vision for government 
communications in South Africa (Comtask Report). 
http://www.gcis.gov.za/docs/govcomm/comtask/chap3.htm 
http://www.polity.org.za/govdocs/commissions/comtask.html 
 



 29 

Cosatu. 2002a. Cosatu Submission on the Broadcasting Amendment Bill to the Portfolio 
Committee on Communications. 18 September 2002. Accessed February 10, 2005 from 
http://www.cosatu.org.za/docs/2002/broadsub.htm#removal;  
 
Cosatu. 2002b. Clarification on Submission on the Broadcasting Amendment Bill. 
Submitted to the Communications Portfolio Committee, 16 October 2002. Accessed on 2 
May 2006 from www.cosatu.org.za/submiss2002.htm 
 
Cosatu. 2002c. Memo on the Broadcasting Amendment Bill. Submitted to the SC on 
Labour & Public Enterprise, 1 November 2002. Accessed on 2 May 2006 from 
http://www.cosatu.org.za/docs/2002/1stnov.htm 
 
Duncan, J. 2002. Neither Washington nor Moscow: national and public interest in 
relation to the South African Broadcasting Corporation. National Press Freedom Day 
October 19, 2002. Department of Journalism and Media Studies, University of the 
Witwatersrand. Accessed on 2 May 2006 from fxi.org.za/public_broadcasting.htm 
 
e.tv. 2004. Untitled submission to Icasa. 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
Fourie, P. nd. Leapfrogging into the market approach: the loss of public service 
broadcasting for development and nation building. Accessed on 20 March 2006 from 
http://www.pucrs.br/famecos/iamcr/textos/fourie.pdf 
 
FXI. 2004a. Submission on the South African Broadcasting Corporation's Application for 
Licence Amendments. Freedom of Expression Institute. Submitted to the Independent 
Communications Authority of South Africa, 9 June 2004 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
FXI. 2004b. Oral submission to the Independent Communications Authority of South 
Africa (Icasa), on the South African Broadcasting Corporation's (SABC) section 22 
licence amendment application. Freedom of Expression Institute (FXI). 22 September 
2004. http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
De Beer, AS. (ed) 1998. Mass Media – Towards the Millennium. Pretoria: JL van Schaik 
Publishers. 
 
Derby, R. 2005a. ‘SABC told to help fund new stations’. Business Day. June 2005. 
http://www.businessday.co.za/articles/article.aspx?ID=BD4A57480 Accessed 23 
September 2005. 

Derby, R. 2005b. ‘Static hits Icasa radio rules’. Business Day. 12 May. 
http://www.businessday.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID=1457911 Accessed 26 
September 2005 

Derby, R. 2005c. ‘Icasa’s new chief deflects criticism, saying “intellect” will ensure 
independence’. Business Day. 26 July. 



 30 

http://www.businessday.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID=BD4A72946 Accessed 1 
November 2005. 

e.tv. 2004. e-tv submission to Icasa on the SABC Licence Amendment Conditions 
Application. August 2004. http://www.Icasa.org.za/Documents.aspx?Page=77 Accessed 
26 September 2005. 

Fourie, P. (nd) Leapfrogging into the market approach: the loss of public service 
broadcasting for development and nation building. Accessed on 20 March 2006 from 
http://www.pucrs.br/famecos/iamcr/textos/fourie.pdf 
 
FXI. 2002. Comments on Broadcasting Amendment Bill 
Freedom of Expression Institute, Public hearings: Portfolio Committee on 
Communications, 17 September 2002. Accessed on 2 May 2006 from 
http://66.249.93.104/search?q=cache:jZXWtZTAZYwJ:fxi.org.za/archives/amendment_b
ill_comments.html+site:fxi.org.za+sabc+editorial+policies&hl=en&gl=za&ct=clnk&cd=
8&client=firefox-a Also accessed on February 10, 2005 from http://www.save-public-
broadcasting.org/countries/safrica4.htm 
 
FXI. 2003. SABC Editorial Policies – Submission by the Freedom of Expression 
Institute. 13 June 2003. Accessed on 10 April 2006 from  
http://66.249.93.104/search?q=cache:IstHNZcIvAsJ:fxi.org.za/comm_regul/sabc_editoria
l_policies.doc+site:fxi.org.za+sabc+editorial+policies&hl=en&gl=za&ct=clnk&cd=1&cli
ent=firefox-a 
 
FXI. 2004. Freedom of Expression Institute Submission on the South African 
Broadcasting Corporation's Application for Licence Amendments, Submitted to the 
Independent Communications Authority of South Africa, 9 June 2004. Accessed on 2 
May 2006 from 
fxi.org.za/pdf/Submission%20to%20Icasa%20on%20the%20SABC's%20license%20appl
ication.pdf - 
 
FXI. 2006. FXI: Call for Government to Stop Drafting 'Unconstitutional' Legislation  
21 April 2006. 
http://www.sangonet.org.za/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=3757
&Itemid=211 Accessed 21 July 2006. 
 
Genderlinks. 2004. Gender and Media Audience Study: South Africa report. 
http://www.genderlinks.org.za/page.php?p_id=44&PHPSESSID=ad3daa87a02a503cb9b
39dff13ab7f4f Accessed 30 October 2005 

Gillwald, A. Transforming Telecom Reform for Africa.   
Research Director, LINK Centre, Witwatersrand University, South Africa 
 
Gush, H. 2004. ‘Major changes planned to broadcasting regulations’. The Herald. 14 
January. http://www.theherald.co.za/herald/2004/01/14/news/n06_14012004.htm 
Accessed 26 September 2005. 



 31 

Harber, A. 2005a. Latest Icasa bill is an ignoble twist in an old story. Tuesday, 25 April 
2006, Business Day. Accessed on 2 May 2006 from  
http://www.businessday.co.za/articles/opinion.aspx?ID=BD4A163355 
 
Harber, A. 2005b. Fiscal confusion scuppers good policy 
http://www.journalism.co.za/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=
3163 Accessed on 21 July 2006 
 
Harber, A. 2006. Hold that pen, Mr President. 
http://www.big.co.za/wordpress/2006/02/28/hold-that-pen-mr-president/ Accessed on 16 
June 2006.  
 
Harber, A. 2006b. Hooray for President Mbeki! But what is going on in his Ministry of 
Comms? May 18th, 2006 http://www.big.co.za/wordpress/2006/05/18/hooray-for-
president-mbeki-but-what-is-going-on-in-his-ministry-of-comms/ Accessed 20 June 
2006. 
 
Hassen, F. 2004. Presentation on Final Editorial Policies. August 2004. (Delivered to 
students, Rhodes University). Accessed on November 20, 2004 from 
http://journ.ru.ac.za/staff/guy/Teaching/Policy/policy04/policies_rhodes_august 2004.ppt   
 
Horwitz, RB 1997. Telecommunications policy in the new South Africa: participatory 
politics and sectoral reform. In Media, Culture and Society, Vol 9, 553.  
 
Horwitz, R. 2001a. 'Negotiated Liberalization': Stakeholder Politics and Communication 
Sector Reform in South Africa. arXiv:cs.CY/0109097 v1 24 Sep 2001 
 
Horwitz, RB. 2001b. Communication and democratic reform in South Africa. 
Cambridge: Cambridge University Press. 
 
IBA. 1995. List of submissions received for the Triple Inquiry into Public  
Broadcasting, Local Content and Cross Media Control.  
http://www.Icasa.org.za/Default.aspx?page=1271&moduledata=577. Accessed on 20 
June 2006.  
 
IBA. 1996. Triple Inquiry into Cross Media Ownership, Local Content and South African 
Music and the Protections and Viability of Public Broadcasting Services. [O]. Available: 
Accessed on 2003/09/15. 
 
Icasa. 2002. Icasa Submission on Broadcasting Amendment Bill Final 
Teer-Tomaselli, R E.  (1995) Moving Towards Democracy: The South African 
Broadcasting Corporation and the 1994 Election, Media, Culture and Society, Vol 17 No 
4, 577-601, 1995. 
 
Icasa. 2002. Submission on Broadcasting Amendment Bill Final. 18 September 2002. 
Accessed on 10 February 2005 from 
http://www.Icasa.org.za/Default.aspx?page=1537&moduledata=972 



 32 

 
Icasa. 2003. Reasons for Decision: Midi TV Licence Conditions Amendment. 20 March. 
Johannesburg: Icasa. 
http://www.Icasa.org.za/Manager/ClientFiles/Documents/Midi_Amendment_2002-
3_Reasons_FINAL_200303.pdf Accessed 18 September 2005 

Icasa. 2004. The review of ownership and control of broadcasting services and existing 
commercial sound broadcasting licences. Position paper. 13 January. Johannesburg: 
Icasa. 

Icasa. 2005a. Decision on the application by the South African Broadcasting Corporation 
Limited for the amendment of its broadcasting licences in terms of section 22 of the 
Broadcasting Act, Act 4 of 1999 2 February 2005 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
Icasa. 2005b. Licence conditions. 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/sabc1/SABCLicences2005.pdf 
 
Kruger, F. 2004. SABC’s Controversial Editorial Policies. Accessed on January 25, 2005 
from http://mediareviewnet.com/SABCs%20controversial%20editorial%20policies.html.  
 
Kupe, T. 2003b. Can SABC live up to its own billing? Sunday Times, 4 May 2003.  
 
Kagiso. 2004. Written Representations of Kagiso Media Limited ("Kagiso") To 
The Independent Communications Authority of South Africa ("Icasa") in Response to the 
Application by the South African Broadcasting Corporation Limited ("Sabc") for the 
Amendment Of Its Licences In Terms Of Section 22 of the Broadcasting Act, 
1999 ("The Broadcasting Act"). 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
Louw, PE. (ed) 1993. South African Media Policy: debates  of the 1990s. Cape Town: 
Anthropus Publishers.  
 
Matsepe-Casaburri (I.). Address by the Minister of Communications, Dr Ivy Matsepe-
Casaburri, at the National Colloquium on Convergence Policy, Johannesburg, 15 July 
2003. http://www.info.gov.za/speeches/2003/03071609461002.htm. 
 
Matsepe-Casaburri, I. 2002. Hearing on Broadcasting Amendment Bill 
Speech by the Minister Of Communications, Dr Ivy Matsepe-Casaburri, on the Occasion 
of Public Hearings on the Broadcasting Amendment Bill, Cape Town, 16 September 
2002 Date: 16/09/2002, Source: Ministry of Communications. Accessed on 2 May 2006 
from www.polity.org.za/html/govdocs/speeches/2002/sp0916a.html 
 
Matsepe-Casaburri, I. 2005. ‘Turning the SABC into a credible public broadcaster is a 
job for all’. 30 January. Sunday Times. 
http://www.sundaytimes.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID=1366767. Accessed 8 
September 2005. 



 33 

Minnie, J. 2000. ‘The Growth of Independent Broadcasting in South Africa. Lessons for 
Africa’ in Fardon, R and Furniss, G. 2000. African Broadcast Cultures. Radio in 
Transition. London: James Currey. 
 
Misa-SA. 2004. Submission of the Media Institute of Southern Africa, South Africa 
Chapter, on the application for amendment of SABC licences in terms of section 22 of 
the Broadcasting Act Number 4 of 1999. 9 June 2004 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
Misa.  2003. MISA-SA comments on the SABC's draft editorial policy [07 Jul 2003 
09:46]. Accessed on 2 May 2006 from http://www.biz-
community.com/Article/196/15/2114.html; see also 
http://www.za.misa.org/pdf_Reports/MISA-SAsubmissionSABCsEditorialPolicy.pdf 
 
Misa. 2004. Submission of the Media Institute of Southern Africa, South Africa Chapter, 
on the application for amendment of SABC licences in terms of section 22 of the 
Broadcasting Act Number 4 of 1999. 9 June 2004 (Unpublished).  
 
MMP June 2004 Submission to Icasa- SABC Licence Amendment  
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
M-Net. 2004. Untitled submission to Icasa. 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
Mochaba, K; Raffinetti, C; Vallabh, S; and White, J. 2003. SADC Media Law: A 
handbook for media practitioners. Vol 1. Johannesburg: Konrad Adenauer Foundation.  
 
Msomi, S. 2004. ‘SABC still favours rich, urban viewers’. 19 September. Sunday Times. 
http://www.sundaytimes.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID1253534. Accessed 8 
September 2005. 

Mzolo, S. 2005. ‘New licensing rules for SABC’. Finance24/I-Net Bridge. 13 June. 
http://www.finance24.com/articles/companies/display_article.asp?ArticleID=1518-
24_1720562 Accessed 14 September 2005. 

Mpofu, D. 2006. SABC unveils new strategic outlook and executive structure. SABC 
Corporate Communications. 01 May 2006  
http://www.sabc.co.za/portal/binary/com.epicentric.contentmanagement.connectors.cda.C
DADisplayServlet?connectorID=cda&moid=43397b9d6c8ba010VgnVCM10000030d4ea
9bRCRD Accessed on 20 May 2006 
 
Naidu, E. 2006. Media groups decry ministerial Icasa move. Sunday Independent on 
April 09, 2006  
http://www.iol.co.za/index.php?set_id=1&click_id=3015&art_id=vn2006040908075493
8C306669 
 
Netshitenzhe, J. 2004. Media Ethics, Politics And Social Transformation.  



 34 

Gujrat, Commissions and Weapons of Mass Destruction. Sanef/Multi-Choice  
Ten-Year Media Review Seminar, speech by Joel Netshitenzhe, Gcis Ceo 
13 August 2004.  
 
Primedia. 2004. Primedia Broadcasting’s Written Representations on the SABC’s 
Application for the Amendment of its Broadcasting Licenses in Accordance with Section 
22 of the Broadcasting Act, no 4, of 1999.  
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
RSA. 1993. Independent Broadcasting Authority Act. Accessed on 2 May 2006 from 
http://www.info.gov.za/acts/1993/a153-93.pdf 
 
RSA. 1996. Constitution of the Republic of South Africa (Act 108 of 1996). Pretoria: 
Government Printer. 
 
RSA. 1999. Broadcasting Act. No. 4 of 1999. [Assented To 23 April, 1999]. Accessed on 
February 10, 2005 from http://www.info.gov.za/gazette/acts/1999/a4-99.pdf 
 
RSA. 2000. Independent Broadcasting Authority Act (Act 13 of 2000). Pretoria: 
Government Printer. 
 
RSA. 2002a. Broadcasting Amendment Bill 2002. Accessed on 2 May 2006 from  
http://www.info.gov.za/gazette/bills/2002/23745.pdf 
 
RSA. 2002b. Broadcasting Amendment Bill. B-34d-2002. Accessed on 2 May 2006 from 
http://www.info.gov.za/gazette/bills/2002/b34d-02.pdf 
 
RSA. 2003. Broadcasting Amendment Act 2002. Accessed on 2 May 2006 from 
http://www.info.gov.za/gazette/acts/2002/a64-02.pdf 
 
RSA. 2003. Broadcasting Amendment Act 2002. Accessed on 2 May 2006 from 
http://www.info.gov.za/gazette/acts/2002/a64-02.pdf 
 
RSA. 2005. Electronic Communications Act, 2005.  
http://www.doc.gov.za/downloads/ECAct_2005-No-36-of-2005.pdf Accessed on 21 July 
2006. 
 
RSA. 2006. Independent Communications Authority of South Africa Amendment Act, 
2006. http://www.doc.gov.za/AmendActs_2006/icasa_amend_act06.pdf Accessed on 21 
July 2006. 
 
SABC. 2003. SABC Draft Editorial Policies. Johannesburg: SABC. 
 
SABC. 2004a. Application for Amendment of SABC Licences in terms of Section 22 of 
the Broadcasting Act Number 4 of 1999. 31 March 2004 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 



 35 

SABC. 2004b. Response to e.tv’s Submission on SABC’s Section 22 Licence 
Amendment Application. 19 July 2004. 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
SABC. 2004c. Response To FXI’s Submission on SABC’s Section 22 Licence 
Amendment Application. 19 July 2004. 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
SABC. 2004d. Response to Media Monitoring Project’s Submission on SABC’s Section 
22 Licence Amendment Application. 19 July 2004. 
http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
SABC. 2004e. SABC Editorial Policies. Johannesburg: SABC. Also published online at: 
www.sabc.co.za under the corporate affairs section. 
 
SABC. 2004f. untitled document by SABC reviewing its role over 10 years of democracy 
in South Africa. Accessed on 2 May 2006 from 
vcmstatic.sabc.co.za/.../SABC%20Corporate/Document/About%20SABC/The%20SABC
%20In%20Detail/tenyears.doc  
 
SABC. 2005. A successful year! (Supplement to the SABC’s 2004/5 annual report). 
Johannesburg: SABC 

SABC. 2005b. Charter of the SABC. SABC website. 
http://www.sabc.co.za/portal/site/menuitem.25df84323022dbc9cd396f325401aeb9/ 
Accessed 27 September 2005. 
 
SACP. 2002. Submission on the Draft Editorial Policies of the South African 
Broadcasting Corporation. 13 June 2003. Accessed on 2 May 2006 from 
www.sacp.org.za/docs/submission1.html; also accessed at  
http://www.sacp.org.za/index.php?option=com_content&task=view&id=592&Itemid=10
0 
 
Sanef. 2003. Sanef comment on SABC Editorial Policies. Accessed on 2 May 2006 from 
http://www.sanef.org.za/press_statements/277577.htm 
 
Sapa. 2002.  State wants accountability, not control of SABC: Minister. Aug 13 Sapa 
Smuts, D. 2002. Broadcasting requires neutral regulator. Business Day, 28 October 2002. 
 
SNO. 2005. SNO submission on the Icasa Amendment Bill, 2005. 
 
Teer-Tomaselli, R E.  1996. Reconceptualising Public Service Broadcasting within the 
South African Broadcast Environment. In Thorne, K. and Sorensen, S. (eds): Voices and 
Visions: Audio-Visual Media in the New South Africa. Copenhagen/Johannesburg: 
Zebra/Open Window Network, 17-23, 1996. 
 



 36 

Teer-Tomaselli, R E. 1998. The Public Broadcaster and Democracy in Transformation. 
Canadian Journal of Communication, vol 23, 1998, 145-162 
 
Teer-Tomaselli, R E.  1993. Crossing the Great Divide: The SABC Board, Rhodes 
Journalism Review, No 7, 1993, 15-17. 
 
Teer-Tomaselli, R E.  1996. Reconceptualising Public Service Broadcasting within the 
South African Broadcast Environment. In Thorne, K. and Sorensen, S. (eds): Voices and 
Visions: Audio-Visual Media in the New South Africa. Copenhagen/Johannesburg: 
Zebra/Open Window Network, 17-23, 1996. 
 
Teer-Tomaselli, R E.  1998. The Public Broadcaster and Democracy in Transformation. 
Canadian Journal of Communication, vol 23, 1998, 145-162 
 
Tleane, C. 2005a. ‘Fighting over the SABC’s soul’. Business Day. 21 January. 
http://www.businessday.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID=1360182 Accessed 28 
September 2005. 

Tleane, C. 2005b. ‘BBC gets the same signal as SABC’. Business Day. 7 March. 
http://www.businessday.co.za/Articles/TarkArticle.aspx?ID=1394842 Accessed 28 
September 2005. 
 
Tleane, C and Duncan, J. 2003. Public Broadcasting in the Era of Cost Recovery; a 
Critique of the South African Broadcasting Corporation’s crisis of Accountability. 
Jonnesburg: Freedom of Expression Institute. 

Tomaselli, R and Tomaselli, K G. 1995. Reconstituting Public Service Broadcasting: 
Media and Democracy During Transition in South Africa, Communicare 13(2) 44-66  

Tomaselli, R; Collins, R; Louw, P E; Tomaselli, KG. 1992. Editorial: Broadcasting and 
Telecommunications Policy in Post-Apartheid South Africa, Critical Arts: A Journal for 
Cultural Studies Vol 6 No 1, 1992, pp. i-iv (Durban). 

Tomaselli, R. 1993. Crossing the Great Divide: The SABC Board, Rhodes Journalism 
Review, No 7, 15-17. 

Warren, C. 1998. ‘Editorial Democracy; a Fight for Our Space.’ In Duncan, J and 
Seloane, M (eds). Media and Democracy in South Africa. Pretoria: HSRC Publishers, 
Johannesburg: FXI.   
http://www.Icasa.org.za/Default.aspx?page=1537&moduledata=972 
18 September 2002 
 
Wasserman, H. 2004. The last word: All the news that is fit to sell? Media freedom, 
commercialism and a decade of democracy. Communicare, 23 (2) 139-148. 
 
YFM. 2004a. Application by the South African Broadcasting Corporation (SABC) for the 
Amendment of its Licences in terms of Section 22 of the Broadcasting Act.  



 37 

http://guyberger.ru.ac.za/Teaching/Policy/2006.htm Accessed on 20 May 2006 
 
YFM. 2004b. Hartford, D. 2004. Yfm wants tighter licence conditions for SABC. Text of 
Dirk Hartford's submission on the SABC's application for licence amendments. Friday, 
22 October, 2004 
http://journalism.co.za/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1909 
Accessed on 20 May 2006 
 
 


